6'te gang blev lykkens gang.
Overskrift De er bare så søde og Internettet styrer!!! Tænk at man kan finde en opskrift på gæret havkal på sin mobil gennem Googles WAP interface.
Orange indsatsen er ellers alt andet end tynd, vi er 3 om tirsdagen i #36 og så er der jo MEX i #62
Stor succes med at lade børnene selv tage billeder med Canon-dyret. Billederne bliver offentliggjort på en eller anden måde, men jeg skal lige have en tilladelse først
20-Feb-2004: Orangeriet
Det viser sig at vi bliver et par Orange folk om tirsdagen, det er i grunden lidt tyndt at der ikke har været flere der har meldt sig efter der blev annonceret på intranettet
Jeg kom i tanke om at "assistenten" bliver kaldt "husværten"
17-Feb-2004: Første gang
Jeg for vild.
Mjølnerparken ligger bag Nørrebro station, og det ser meget øde ud før man kommer dertil, så jeg måtte skaffe mig et Københavns kort først, det er heldigvis ret nemt, turistkort findes i rigt mål, men HUR burde ændre deres kort ved busstoppestederne, de er ganske enkelt ikke detaljerede nok.
Vel ankommen, opdager jeg den første kultur forskel, der er et opslag med bekæmpelse af "faraomyrer", jeg skulle læse ordet en hel del gange før det gik op for mig at det var skadedyr der var tale om, jeg troede først det var et navn.
Som ventet fungerede elevatoren ikke, så jeg blev afhentet af assistenten (kan ikke huske hvad det er de bliver kaldt), og hun kom med en hel flok børn, den ene, en lille afrikansk pige, sagde straks "Du skal hjælpe mig".
Det viste sig dog at hun var meget dygtig, går i første klasse, og egentlig ikke havde brug for hjælp, hun var igang med en dansk krydsord, og havde faktisk visket alt ud, selv om jeg kunne se det var rigtigt. Ordene de skal lære er lidt gammeldags, og de billeder der er vist kræver at man kender til danske forhold, f.eks. syntes jeg at ordet krus er lidt gammeldags, og en tegning af en tyr kan det være svært at forstå, specielt hvis man bor på Nørrebro og har en afrikansk baggrund.
Hun var nu hurtig færdig. Samtidig var der en dreng, 5te klasse, som jeg hjalp med matematik/færdighedsregning. Det var procent regning, og det var faktisk ret svært da det også krævede en abstraktion, han mistede hurtigt tålmodigheden, men han var faktisk ikke helt dårlig til den lille tabel, det var bare tydligt at han ikke selv troede på det.
Derefter hjalp en en 6te klasses dreng med Engelsk, han havde til opgave at skrive 10 linier, og det havde han meget svært ved. Han havde dog en ide til en historie, som han faktisk ikke engang var i stand til at skrive på dansk - jeg hjalp ham nok lige lovligt meget - men han skrev selv alle gloserne op, så lidt tror jeg dog han lærte.
Til sidst hjalp jeg en pige med en geografi opgave, et kort med faktisk alle Europas lande, hvor man skulle navngive landet, hovedstaden samt en storby, det var svært nok for mig hvordan er det så ikke for en pige med en ikke europæisk baggrund - jeg havde nok lidt svært ved at se formålet med opgaven, og om det var meningen at man selv skulle finde svarene i et atlas eller ej. Det endte med at jeg gav de fleste af svarene da pigen var mere optaget af sine veninders Diddle mus.
Men Kort fortalt var det utrolig givende og jeg vil helt bestemt fortsætte.
Dette er en weblog for Kim Bachs deltagelse i Lektiehjælpen, et projekt hvor der gives lektiehjælp til udsatte 1-8 klasses børn fra Mjølnerparken.
Neden for er et link til et Word dokument der indeholder et oplæg til en ansøgning om penge fra Undervisningsministeriets i forbindelse med indsatsområdet
Udsatte børns undervisningLink til Word dokument:
Lektiehjaelpen UVM - Kim Bach.doc