|
|
Barometerhistorien
»Barometerhistorien« Fra Teacher's Edition of
Current Science, vol. 49, nr. 14, 6-10. januar, 1964. 338, er skrevet af en fysik professor, dr. Alexander
Calandra, fra Washington University i St. Louis:
»For et stykke tid siden modtog jeg en henvendelse fra en kollega, som
spurgte mig, om jeg ville være opmand ved bedømmelsen af nogle
eksamensspørgsmål. Det så ud til, at han var ved at give en student nul
for besvarelsen af et fysikspørgsmål, mens studenten hævdede, at han burde
have højeste pointtal og også ville have fået det, hvis systemet ikke
havde rottet sig sammen mod ham. Læreren og studenten var enedes om at
lade en upartisk opmand afgøre sagen, og jeg blev valgt.
Jeg begav mig til min kollegas kontor og læste eksamensspørgsmålet, som
lød: »Vis, hvordan det er muligt at bestemme højden på en høj bygning ved
hjælp af et barometer.«
Studentens besvarelse lød: »Bring barometeret til toppen af bygningen,
bind et langt stykke snor til det, sænk det, til det rører jorden, hejs
det op igen, og mål længden af den benyttede snor. Snorens længde er da
bygningens højde«.
Det er jo et spændende svar, men skal studenten have point for det? Jeg
understregede, at studenten faktisk kunne argumentere stærkt for fuldt
pointtal, da hans besvarelse var fuldstændig og korrekt. På den anden side
kunne det bidrage til, at han fik en høj karakter i fysik. En høj karakter
bør betyde, at studenten kender noget til fysik, men det viste hans svar
ikke. Med det i baghovedet foreslog jeg, at studenten fik endnu en chance
til at besvare opgaven. Det overraskede mig ikke, at min kollega gik med
til det, men mere at studenten gjorde det. Efter vor aftale fik studenten
seks minutter til at svare på spørgsmålet med den formaning, at hans svar
skulle vise, at han kunne noget fysik. Da der var gået fem minutter, havde
han endnu ikke skrevet noget. Jeg spurgte, om han ville give op da jeg
havde en anden klasse at tage mig af.
Han svarede nej, han gav ikke op. Han havde masser af svar, han sad
blot og tænkte over at finde det bedste. Jeg undskyldte, at jeg havde
forstyrret og bad ham blot om at fortsætte. I løbet af det næste minut
skriblede han løs på følgende svar:
»Tag barometeret til bygningens top og læn dig ud over kanten på taget.
Lad barometeret falde. Tag tid på faldet med stopur. Beregn nu bygningens
højde ved hjælp af formlen S=½at2 [Faldvejen er halvdelen af
tyngdeaccelerationen ganget med kvadratet på den forløbne tid]«. Nu
spurgte jeg min kollega, om han gav op. Det accepterede han, og jeg gav
studenten næsten fuldt pointtal. Da jeg gik fra min kollegas kontor, kom
jeg i tanke om, at studenten havde svaret, at der var andre løsninger på
problemet, så jeg spurgte ham, hvilke det var. Han svarede: »Der er mange
måder at finde højden af en høj bygning på ved hjælp af et barometer. Fx
kunne man tage barometeret ud på en solskinsdag, måle højden af
barometeret, måle længden af dets skygge, måle længden af bygningens
skygge og derved bestemme husets højde ved simpel forholdsregning«.
»Fint«, sagde jeg. »Og de andre?«
»Så er der en meget grundlæggende metode«, sagde han, som De ville
kunne lide. I den tager man barometeret og begynder at gå op ad trapperne.
Efterhånden som man går op ad trapperne mærker man barometerets længde af
løbende, og får derved bygningens højde i barometerenheder. En meget
direkte måde«. Hvis De ønsker en mere raffineret metode, kan man binde
barometeret til enden af en snor, svinge det som et pendul og derved
bestemme værdien af 'g' [tyngdeaccelerationen] ved jordoverfladen og ved
toppen af bygningen. Ud fra forskellen mellem de to værdier for 'g' kan
bygningens højde i princippet beregnes«
Til slut konkluderede han: »Hvis man ikke kun begrænser sig til
fysikløsninger på opgaven, er der mange andre svar. Man kan fx gå ned i
kælderen og ringe på hos viceværten. Når han åbner, skal man blot sige til
ham: »Kære hr. vicevært. har jeg et fint barometer. Hvis De fortæller mig,
hvor høj bygningen er, så forærer jeg Dem barometeret«
|
|